دامنه چیست؟معرفی۱دامنه پسوندملی مهم

اولین و بهترین مرکز تخصصی طراحی سایت همدان، بیش از 14 سال سابقه موفق پشتیبانی حضوری و آنلاین

طراحی سایت

فقط
4

میلیون
تـومـان

دامنه چیست؟معرفی۱دامنه پسوندملی مهم

فهرست مطالب

دامنه چیست ؟

 

زمانی که شما تازه شروع به راه‌اندازی وب‌سایت می‌کنید با بعضی از لغات و اصطلاحات آشنایی ندارید. دامنه یکی از اولین کلماتی است که شما با آن مواجه می‌شوید. فهمیدن این مفهوم اصلاً کار سخی نیست؛ و ما در این مقاله قصد داریم خدمت شما دوستان عزیز به بیان مفهوم دامنه و نحوه کاربرد آن بپردازیم. بیایید با هم ببینیم دامنه چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

تصور کنید تصمیم دارید یک ویلای شیک و زیبا خارج از شهر در یک منطقه خوش آب و هوا برای خودتان بسازید، قبل از ساخت ویلا شما باید یک زمین با موقعیت مناسب برای خودتان خریداری کنید تا پس از ساخت ویلا از دوستان و آشنایانتان بخواهید برای تعطیلات آخر هفته به ویلای شما بیایند و اوقات فراغتشان را در آنجا سپری کنند، برای این کار باید آدرس ویلای شما را داشته باشند در حقیقت آدرس ویلای شما منحصر به فرد شماست و دوستانتان فقط با دنبال کردن آن آدرس ممی توانند به ویلای شما دسترسی داشته باشند.

 

داخل اینترنت هم وب سایت شما باید یک آدرس منحصر به فرد داشته باشه تا مشتریان شما بتوانند با وارد کردن آن آدرس در مرورگر به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، ما به آدرس هر سایت در اینترنت دامنه میگوییم آدرس دامنه برای هرکس منحصر به فرد است.

 

دامین، دومین اسم هایی هستند که در ایران بجای واژه انگلیسی از آن استفاده میکنند در فرهنگ لغت فارسی این کلمه “گسترده” ترجمه شده است ولی در دنیای وب قضیه فرق میکند و شرکت های میزبانی ابری از آن برای حفظ و نگهداری وب سایت شما استفاده میکند است DNS که کار اصلی آن تبدیل IP البته نام دامنه در واقع یک اسم است که توسط پروتکل به یک آدرس تبدیل شده است استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده دامنه:

 

دامین از چند جزء اصلی تشکیل شده که در زیر به مرور آنها می پردازیم:

بخش اول پروتکل(protocol) : که در آدرس سایت آسان رایان پروتکل https می باشد.

پروتکل به باندی گفته می شود جهت ارتباط , دریافت و ارسال اطلاعات بین کلاینت و سرور .

پروتکل انواع زیادی دارد که مهم ترین آنها پروتکل های http و https می باشد.

بخش دوم ساب دامین (Sub Domain) : به معنای زیر دامنه می باشد .

برای مثال آدرس https://google.com نام یک دامین اصلی و آدرس https://translate.google.com/ یک ساب دامین می باشد.

با استفاده از ساب دامین امکان ایجاد تعداد نامحدود سایت بر روی یک دامنه وجود دارد ‎

بخش سوم نام سایت : شما این امکان را دارید که هنگام خرید دامین نام دلخواه سایت تان را انتخاب و به ثبت رسانید .

توجه داشته باشید این امکان تنها زمانی وجود دارد که دامین انتخابی قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد و جهت ثبت آزاد باشد.

بخش چهارم پسوند دامین : آخرین قسمت یک دامین پسوند دامین می باشد که بگونه ای نوع فعالیت سایت را مشخص می کند.البته این موضوع اجباری نمی باشد که پسوند مرتبط با فعالیت سایت تان را تهیه نمایید. برای مثال پسوند دامین سایت آسان رایان com. می باشد.

نکات مهم در مورد انتخاب دامنه مناسب

 

دامنه چیست

 

در حال حاضر بیش از یک‌ میلیون سایت با دامنه ir. وجود دارد. برای دامنه‌های خارجی فعال در ایران مثل com.  آمار درستی در دسترس نیست. دامنه‌های ثبت‌شده در کل دنیا بیش از ۳۵۰ میلیون دامنه است و این آمار روزبه‌روز بیشتر می‌شود و تعداد کسانی که می‌خواهند سایت ایجاد کنند روند صعودی دارد.

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم نام دامنه یکتا است، اگر قصد دارید یک سایت برای خودتان ایجاد کنید بهتر است هرچه زودتر نام دامنه مناسب با کار خودتان را ثبت کنید تا شخص دیگری آن را ثبت نکند.
در اینجا چند نکته مهم برای انتخاب نام و ثبت دامنه مناسب را ذکر می‌کنیم:

 

  • سعی کنید نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید ساده باشد تا به‌راحتی حفظ شود.
  • بهتر است نام دامنه انتخابی هنگام تایپ کردن ساده باشد و بتوان به‌آسانی آن را تایپ کرد.
  • ترجیحاً نام انتخابی برای دامنه کوتاه باشد.
  • نام دامنه بهتر است معنی داشته باشد.
  • قوانین انتخاب نام دامنه را رعایت کنید. مثلاً برای سایت‌های وردپرسی شما حق استفاده از کلمه wordpress را در دامنه خود ندارید.
  • سعی کنید نام دامنه انتخابی شما، اسم برند شما باشد.
  • نام انتخابی شما باید منحصربه‌فرد باشد.
  • بهتر است برای انتخاب نام دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید.

پسوند دامنه: پسوند های زیادی وجود دارند که هرکدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند مانند

.com و .ir

توصیه می‌کنم که برای سایت خودتان هم دامنه با پسوند ir. و هم با پسوند com. تهیه کنید.

 

انواع پسوند دامنه

پسوند ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند، اما همه آن ها ملزم به دریافت مجوز از شرکت ICANN می باشند، به پسوند هایی که مجوز رسمی دارند TLD یا (Top Level Domain) می گویند ، که در ادامه این مقاله قصد داریم عنوان آن ها را برای شما همراهان وبلاگ پارس پک توضیح دهیم با ما همراه باشید

 

پسوند های عمومی

 

پسوند های شامل com. به معنی commercials که مناسب فعالیت تجاری می باشد، دامنه net. که به معنی network مناسب برای شبکه و در نهایت org. به معنی organization که مخصوص ارگان هاست اما نکته حائز اهمیت این است که محدودیت برای ثبت این دامین وجود ندارد و هر کسی میتواند این دامین ها را رجیستر کند

 

پسوند های اختصاصی

این دامنه همان طور که از نامشان مشخص است به طوری کاملا اختصاصی برای سازمان ها یا حتی افراد با فعالیت های مشخص در قوانین و چارچوب مشخص می باشد، از این نوع دامین میتوان به biz. اشاره کرد که مخفف Business برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص می باشد، مثال بعدی میتواند دامین محبوب pro. به معنی Professional که حتما نیاز به دریافت مجوز میباشد و برای افرادی در هر زمینه فعالیت به صورت حرفه ای میباشد

 

پسوند های دامنه های ملی

 

شاید شما هم پسوند های کشوری را به صورت دو حرفی بشناسید دامنه هایی ماندد ir. که متعلق به وسط خودمان ایران بوده و دامنه هایی مانند tr. که مربوط به کشور ترکیه بوده است، اما شاید سوال برای شما پیش بیاید که برخی از دامنه ها هم هستند که دو حرفی هستند و مربوط به کسب و کار ها می باشد مانند tv. که مربوط به تلوزیون می باشد یا co. که مربوط به کمپانی ها می باشد! پس تکلیف این ها چیست ؟

 

نکته اینجاست که اشتباه فکر میکنید در واقع دامنه tv. مربوط به کشور (تووالو) “Tuvalu” می باشد و دومین co. مطعلق به کشور كلمبيا میباشد که به علت شبیه بودن پسوند این دامنه به کسب و کار ها باعث شده است، این کشور از این فرصت استفاده کنند و از این طریق اقدام به فروش دامنه ملی خود کنند، البته گفتنی است که این قبیل دامنه تنها به این کشور های خلاصه نمی شود و میتوان it ، cc و…. اشاره کرد

 

دامنه ها به صورت سالیانه خریداری میشوند:

خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید (که اصلاً هم کار سختی نیست و در انتهای مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم)، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای ۱ سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند

زیر دامنه چیست ؟

 

 

یک نام انتخابی برای دامنه اصلی که کاملا اختیاری بوده و محدودیتی ندارد مثلا گوگل ازmail.google.com برایی جیمیل استفاده میکند یا سایتی از www.aksaya.ir برای نسخه موبایل خود استفاده میکند ، استفاده از ساب دامین بر روی هر domain میتواند نامحدود باشد، اما بهتر است با شرکت ارائه دهنده سرویس میزبانی خود مشورت لازم را داشته باشید.


www.aksaya.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

دیگر مطالب ما

خدمات طراحی سایت

مطالب بیشتر

طراحی سایت با المنتور

طراحی سایت با المنتور افزونه المنتور یک صفحه ساز پیشرفته با بیش از ۵‌میلیون سایت وردپرسی برای ایجاد محتوا است که نیاز به کد نویسی ندارند. المنتور نسخه پرو نیز دارد و بر روی سایت وردپرسی شما نصب می‌شود (نصب

مشاهده کامل »

CMS چیست؟ | ویژگی های CMS خوب

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟ سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی است. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت‌ها با این تکنولوژی

مشاهده کامل »

با تشکر از اینکه همراه طراحی سایت آکسایا بوده‌اید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از روند طراحی سایت، قیمت های طراحی سایت، نمونه کارها و موفقیت های تیم برنامه‌نویسی آکسایا می توانید در ادامه همراه ما باشید.

[ratemypost-result]
[ratemypost]