آشنایی با انواع پسوند دامنه | معرفی دامنه های جهانی

اولین و بهترین مرکز تخصصی طراحی سایت همدان، بیش از 14 سال سابقه موفق پشتیبانی حضوری و آنلاین

طراحی سایت

فقط
4

میلیون
تـومـان

آشنایی با انواع پسوند دامنه | معرفی دامنه های جهانی

فهرست مطالب

هر وب سایتی در دنیای وب به یک آدرس قابل دسترس نیاز دارد، این آدرس همان نام دامنه‌ای است که برای سایت به ثبت می‌رسد و علاوه بر یکتا بودن می‌بایست پسوندی متناسب با فعالیت سایت باشد. پسوند دامنه‌ های اینترنتی انواع مختلفی دارند که در ادامه این مقاله به تعریف و معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت.

ثبت دامنه با پسوند دامنه های اینترنتی مرتبط با منطقه تجاری که به اصطلاح دامنه تجاری معروف است، در سئو سایت موثر خواهد بود. چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل ربات های جستجوگر وب سایت‌هایی را در نتایج ابتدایی خود نشان می‌دهند که پسوند سایت آن‌ها متناسب با منطقه جغرافیایی جستجوگر باشد

پسوند دامنه چیست؟

برای اینکه سوال پسوند دامنه چیست را پاسخ دهیم باید با اصطلاح TLD یا Top Level Domain آشنا شوید. TLD آخرین بخش از نام دامنه های اینترنت است. عنصری که بعد از آخرین نقطه قرار می‌گیرد. از آنجا که در انتهای آن قرار دارد، به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می‌شود.

هر دامنه از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • زیر دامنه
  • دامنه میانی
  • پسوند دامنه (TLD)

دامنه های سطح بالا:

آیکان براساس نوع کاربرد، هدف، نوع مالکیت و موقعیت جغرافیایی وب‌سایت‌ها، TLD را به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کند.

در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

 دامنه‌های سطح بالا عمومی: gTLD

پسوند دامنه

gTLD مختصر شده عبارت Generic Top-level Domains بوده و متداول‌ترین نوع دامنه‌ای است که به طیف‌های مختلف کاربران اجازه ثبت را می‌دهد. معروفترین نمونه‌های این نوع دامنه سطح بالا عبارتند از:

.com –  مخفف commercial بوده و برای سایت‌های تجاری کاربرد دارد، البته امروزه انواع سایتها امکان ثبت پسوند com را دارند.

.org –  این پسوند مخفف organization بوده و بیشتر برای سازمان‌های دولتی و خصوصی به کار می رود.

.net –  مخفف network بوده و عموما برای شبکه‌های کامپیوتری و سخت افزاری به کار می‌رود.

.xyz –  برای استفاده عمومی‌به کار میرود و طیف وسیعی از وب سایت‌ها را شامل میشود.

.name –  عموما برای سایتهای شامل نام افراد و نام سازمانها و شرکتها به کار می‌رود.

.biz –  مخفف business بوده و عموما برای کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین به کار می‌رود.

.info –  مخفف Information بوده و عموما برای سیستم عامل‌های اطلاعاتی به کار می‌رود.

همچنین علاوه بر این موارد، gTLD‌هایی وجود دارد که محدود به کاربران خاصی است: دامنه‌های سطح بالای حمایت شده (sponsored top-level domains) نامیده می‌شوند.

پسوند دامنه‌های سطح بالا حمایت شده: sTLD

دامنه‌های سطح بالا حمایت شده - tld چیست

sTLD و یا Sponsored Top-level Domains  نوعی دامنه عمومی ‌سطح بالا است که توسط سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شود. کاربرانی که می‌خواهند سایت خود را تحت این نوع دامنه‌ها ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند.

برخی از نمونه‌های sTLD عبارتند از:

gov –   مخفف government بوده و عموما برای سایت‌های دولتی ایالات متحده به کار می‌رود.

edu –  مخفف education بوده و عموما برای موسسات آموزشی به کار می‌رود.

int –  عموما برای سازمان‌های بین المللی مرتبط با معاهدات به کار می‌رود.

mil –  مخفف military بوده و عموما برای ارتش ایالات متحده به کار می‌رود.

mobi –  مخفف mobile بوده و عموما برای وب سایت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات موبایل به کار میر‌ود.

– jobs برای شرکت‌ها یا سازمان‌های حقوقی به کار می‌رود.

tel –   عموما برای وب سایت‌های خدمات ارتباطات اینترنتی به کار می‌ر‌ود.

post –   عموما برای سایت‌های خدمات پستی به کار می‌رود.

asia –   عموما برای وب سایت‌های مستقر در منطقه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به کار می‌رود.

دامنه‌های سطح بالا کد کشور: ccTLD

tld چیست - دامنه‌های سطح بالا کد کشور

TLD کد کشور و یا Country Code Top-level Domains به کد ISO محل جغرافیایی یا سرزمین خاصی اشاره می‌کند. کد ISO یک کد دو حرفی است که نام مناطق خاصی را نشان می‌دهد. این نوع پسوند دامنه برای سایت‌هایی که می‌خواهند در کشور (های) خاصی خدمات یا محصولات خود را ارائه دهند، مفید می‌باشد.

نمونه‌های متداول این نوع TLD عبارتند از:

.es –  اسپانیا

.ru –  روسیه

.us –  ایالات متحده

.ca –  کانادا

.nl –  هلند

.de –  آلمان

.fr –  فرانسه

.ir –  ایران

.ch –  سوئیس

.jp –  ژاپن

.cn –  چین

.br –  برزیل

.id –  اندونزی

دامنه سطح بالا زیرساخت (Infrastructure Top-Level Domain)

tld چیست - دامنه سطح بالا زیرساخت

تنها پسوند دامنه سطح بالای موجود از نوع زیرساخت ARPA است. این پسوند مخفف Address and Routing Parameter Area است و توسط IANA برای IETF یا گروه ویژه مهندسی اینترنت رزرو شده است. بنابراین، فقط برای مسائل زیرساخت‌های فنی استفاده می‌شود.

همچنین علاوه بر مثال‌های دامنه‌های  TLD که در بالا ذکر شد، لیست کاملی از TLD‌ها در وب‌سایت IANA’s (اداره اختصاص‌داده شده اعداد) موجود است.

پسوندهای جدید NEWTLDs

  • ACADEMY

ثبت دامنه با پسوند جدید موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها ومدارس خصوصی که در حوزه آموزش فعالیت دارند برای نام وب سایتی ماندگار از این پسوند استفاده می‌کنند. پسوندی جدید که با توجه به معنای آن در بهبود سئوی سایت هایی با محتوای مرتبط نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. همین امر در رشد و توسعه فعالیت‌های آموزشی آنلاین هر کدام از این سایت‌ها مثمر ثمر است. هیچ محدودیتی جهت ثبت دامنه با این پسوند نیز وجود ندارد.

  • NEWS

در دسترس‌بودن تلفن‌های هوشمند، باعث مهاجرت سبک فعالیت خبرگزاری‌ها  و مجلات از نوع چاپی به نوع آنلاین شده است. انتشار اخبار در کمترین زمان ممکن و به صورت گسترده در تمامی نقاط جهان، یکی از امتیازات ارتباط آنلاین خبرگزاری‌ها محسوب می‌شود. حال به این فکر کنید که ثبت نام وب سایت با پسوند .NEWS تا چه میزان به جذابیت فعالیت سایت نیز می‌افزاید.

  • AGENCY

آژانس‌های خدماتی و فعال تحت عنوان هواپیمایی، گردشگری و مسافرتی، تبلیغاتی، املاک و… از این پسوند برای دیده‌شدن در دنیای گسترده اینترنت بهره می‌شوند.

  • ART

برای جامعه خلاقان و هنرمندان بسیار کاربردی خواهد بود. موزه‌ها، فیلم‌سازان، نویسندگان و عاشقان هنر می‌توانند دامنه‌های دلخواه خود را با این پسوند با معنی و قابل توجه ثبت کنند. این پسوند برای هنرهای تزئینی، ادبیات، فیلم، موسیقی و آشپزی نیز که ریشه‌ای از هنر و خلاقیت را به‌همراه دارند، کارایی خواهد داشت.

  • BUSINESS

کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین که تمایل به رشد بیش‌تری در اینترنت دارند، DOT BUSINESS را به‌خاطر بسپارند. یکی از کاربردی‌ترین پسوندهای جدید که بسیار مورد استقبال صاحبان تجارت‌های دیجیتال قرار گرفته‌است. این پسوند به عنوان جایگزین مناسبی برای BIZ امکان ثبت دامنه‌های دلخواه بسیاری را مقدور خواهد کرد.

  • CAMP

اردوگاه‌های تفریحی و تابستانی در ثبت دامنه‌ وب سایت. افرادی از این پسوند استفاده می­کنند که به دنبال مکانی برای استراحت و یا برگزاری کمپ های گروهی و شخصی می­باشند.

  • CITY

شهرداری‌ها و استانداری‌ها از این پسوند برای معرفی خدمات و فعالیت های شهری استفاده خواهند کرد. همچنین این پسوند محدودیتی برای ثبت ندارد و برای ساکنین یک شهر هم امکان مالکیت دارد.

  • DESIGN

اشخاص و مجموعه‌هایی که در زمینه طراحی مکان‌ها یا وب سایت نیاز به راه‌اندازی سایت دارند، می‌توانند این خدمت خود را با پسوند .DESIGN به‌کاربران معرفی کنند.

  • DIET

کلینیک‌های زیبایی، مراکز مشاوره تغذیه، فروشگاه‌های ارائه‌دهنده مکلمل‌های غذایی که در زمینه رژیم و تناسب اندام فعالیت دارند از این پسوند برای وب سایت خود استفاده می‌‌کنند.

  • FILM

با رشد اینترنت در زندگی روزمره افراد و امکان کسب اطلاعات از فیلم‌های سینمایی و زمان اکران آنها به‌صورت آنلاین، داشتن سایتی با این پسوند، مربوط به تولیدکنندگان عرصه سینما و تلویزیون پیشنهاد می‌شود.

  • FITNESS

باشگاه‌های بدن‌سازی، مجموعه‌های ورزشی، آموزشگاه‌های رشته‌های ورزشی و تناسب‌اندام و… امکان ثبت‌نام،دریافت برنامه‌های غذایی، معرفی خدمات، زمان‌بندی دوره‌ها و کلاس های آموزشی و … را می‌توانند از طریق داشتن خدمات آنلاین و دامنه‌ای با پسوند فیتنس انجام دهند.

نکات مهم در انتخاب دامنه مناسب

با اینکه حتی پس از راه اندازی سایت می توانید نام دامنه ی خود را تغییر دهید، اما بهتر است در ابتدا برای خرید یک دامنه مناسب به نکاتی توجه کنید تا دامنه ای مناسب تهیه کنید. در ادامه موارد مهم در انتخاب دامنه را نام می بریم:

  • سعی کنید نام دامنه چیزی باشد که به در حافظه ی افراد بماند و در صورتی که قصد مراجعه به سایت و یا معرفی شما به کسی را داشتند، نام دامنه ی شما را به خاطر آورند.
  • دامنه ی خود را ساده انتخاب کنید و حتی الامکان بیشتر از ۱۲ کاراکتر نباشد.
  • ترجیحا نام دامنه خود را مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنید.
  • سعی کنید از پسوندهای رایجی که شناخته شده تر هستند استفاده کنید. مانند com، ir و…

چرخه حیات دامنه به چه صورت است؟

می توان گفت که هر دامنه ۵ مرحله را در زندگی خود امکان دارد که طی کند، در ادامه این ۵ مورد را توضیح می دهیم:

  1. Available (دوره آزاد)
    زمانی که شما نامی را برای دامنه ی خود انتخاب می کنید امکان دارد که فردی دیگر آن را ثبت کرده باشد و امکان خرید برای شما نباشد، اما اگر نام مورد نظر شما آزاد باشد می توانید با پرداخت هزینه دامنه را خریداری کنید. به دامنه در این مرحله دامنه ی آزاد می گویند.
  2. Active ( دوره فعال)
    زمانی که دامنه را خریداری کردید در واقع برای شما فعال خواهد شد و می توانید از ۱ سال الی ۱۰ سال آن دامنه را تمدید کنید.
  3. Expired(دوره انقضا)
    وقتی دامنه ی شما نزدیک به پایان زمان فعال بودن است از سمت ارائه دهنده ی سرویس شما پیامی جهت تمدید دامنه ارسال می شود و شما تا ۴۵ روز زمان دارید تا دامنه را تمدید کنید و در صورت عدم تمدید دامنه ی شما قفل خواهد شد.
  4. Redemption Period (دوره بازخرید)
    اگر شما در دوره ی ۴۵ روزه اقدام به تمدید نکنید و دامنه قفل شود، به مدت ۳۰ روز امکان بازخرید دامنه برای مالک دامین وجود دارد اما هزینه ی تمدید تقریبا ۱۰ برابر خواهد بود.
  5. Pending Deletion (دوره حذف)
    اگر در دوره ی ۳۰ روزه ی بازخرید اقدام به پرداخت انجام نشود، دامنه وارد دوره ی حذف می شود و پس از ۵ روز وارد دوره ی آزاد می شود و امکان خرید دامنه برای همه ی افراد ممکن می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

دیگر مطالب ما

خدمات طراحی سایت

مطالب بیشتر

طراحی سایت با المنتور

طراحی سایت با المنتور افزونه المنتور یک صفحه ساز پیشرفته با بیش از ۵‌میلیون سایت وردپرسی برای ایجاد محتوا است که نیاز به کد نویسی ندارند. المنتور نسخه پرو نیز دارد و بر روی سایت وردپرسی شما نصب می‌شود (نصب

مشاهده کامل »

CMS چیست؟ | ویژگی های CMS خوب

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟ سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی است. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت‌ها با این تکنولوژی

مشاهده کامل »

با تشکر از اینکه همراه طراحی سایت آکسایا بوده‌اید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از روند طراحی سایت، قیمت های طراحی سایت، نمونه کارها و موفقیت های تیم برنامه‌نویسی آکسایا می توانید در ادامه همراه ما باشید.

[ratemypost-result]
[ratemypost]