هاست چیست? | ۸ نوع میزبانی وب که باید بشناسید

اولین و بهترین مرکز تخصصی طراحی سایت همدان، بیش از 14 سال سابقه موفق پشتیبانی حضوری و آنلاین

طراحی سایت

فقط
4

میلیون
تـومـان

هاست چیست? | ۸ نوع میزبانی وب که باید بشناسید

فهرست مطالب

هاست چیست؟ یکی از مهم ترین سوالاتی که در هنگام راه اندازی یک سایت باید در نظر داشته باشید،می باشد. طبیعتا برای این که بتوانید اطلاعات و فایل های مربوط به سایت خود را در یک فضایی نگه داری کنید، هاست به عنوان یک بستر اینترنتی برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در این مقاله از سرورکلیک می خواهیم توضیحات کاملی درمورد مفهوم هاست، انواع هاست، تفاوت آن با سرور، مواردی که باید برای ایجاد یک سایت حرفه ای در نظر داشته باشیم و … توضیح دهیم.

شاید خیلی از افراد از دور فکر کنند، که راه اندازی و ایجاد یک سایت کاملا بدون دردسر انجام می شود و هیچ مشکلی نخواهد بود. تا زمانی که شما نتوانید تمام امکانات لازم را برای ایجاد یک سایت داشته باشید، نخواهید توانست به راحتی یک سایت حتی ساده را راه اندازی کنید. شما می توانید با توجه به نوع سایتی که دارید، از کاربردهای هاست برای راه اندازی آن استفاده کنید.

سرور چیست؟

برای اینکه متوجه معنای هاست شویم، باید ابتدا به سراغ واژه‌ی سرور برویم. سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

البته در بحث‌های شبکه‌ای سرور معنی دیگر دارد که در این بحث نمی‌گنجد!

هاست چیست؟

 

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود.

یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید.

بعد از اینکه متوجه شدید مفهوم هاست چیست، باید با توجه به نیاز وب‌سایت خود (میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram و..) یک هاست با ویژگی‌های مشخصی از شرکت‌های هاستینگ اجاره ‌کنید! این‌گونه بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید تمام اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آنجا قرار دهید.

دسته بندی انواع هاستینگ

 

۱. میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اشتراکی نوعی از میزبانی وب از جمله اقتصادی ترین نوع روش های وب هاستینگ است. در این روش چندین وب سایت روی یک سرور مستقر هستند که تعداد آنها ممکن است به هزاران وب سایت برسد. گفتنی است این روش به میزبانی مجازی یا میزبانی مشتق شده نیز شناخته شده است. بیشترین وب سایت‌ها در اینترنت از این سرویس استفاده میکنند. این سرویس میتواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد که سرویس مدیریت شده آن پشتیبانی بهتری ارائه می دهد.

۲. نمایندگی میزبانی وب (Reseller Web Hosting)

در این روش میزان مشخصی از هارددیسک و پهنای باند سرور میزبان وبی که وب سایت شما روی آن قرار دارد از طرف شخصی به شما تخصیص داده میشود. در حقیقت شما میتوانید خود منابع تخصیص داده شده را به صورت خورد به طور رایگان یا در قبال دریافت هزینه به شخص سومی واگذار کنید.

۳. میزبانی وب رایگان (Free Web Hosting)

این نوع میزبانی به صورت رایگان به منظور جنبه های تبلیغاتی ارائه میشود که این روش بیشتر مناسب افراد مبتدی یا افرادی است که پول کافی برای خرید یک حساب هاست اشتراکی وب ندارند. البته این روش با محدودیت های بسیاری در زمینه نرم افزار، پهنای باند، فضای دیسک و … همراه است.

۴. میزبانی سرور مجازی (VPS)

در این روش از میزبانی یک سرور واحد وجود دارد که از طریق نرم افزارهای مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم میشود که از دید کاربر مثل یک سرور اختصاصی است که در انحصار مشتری قرار دارد. در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی تکه تکه شده و هر تکه برای احتیاجات یک مشتری خاص تخصیص داده شده است، یک سرور شخصی مجازی می تواند مدیریت شده و مدیریت نشده باشد.

۵. میزبانی اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در این روش یک سرور به مشتری تخصیص داده میشود و بر خلاف روش اشتراکی در واقع فقط وب سایت مشتری روی آن قرار دارد و مشتری واقعا تنها فردی است که از سرور وب استفاده می کند. در میزبانی اختصاصی کارهایی مانند راه اندازی مجدد، نصب سیستم عامل و… به عهده خود مشتری است. بیشتر وب سایت های بزرگ از سرورهای اختصاصی استفاده می کنند که این قابلیت را داشته باشند تا هرکاری می خواهند با سرورهای خود انجام دهند.

۶. فضای میزبانی سرور (Collocation Web Hosting)

میزبانی در محل شرکت تقریبا شبیه به میزبانی اختصاصی است، با این تفاوت مشتری مالک سرور می شود. راه اندازی این سرور به صورت فیزیکی در محل کاربر و در قفسه (rack) آنها صورت می گیرد. این سرویس ممکن است از بقیه ی روش ها گران تر باشد اما به دلیل در اختیار بودن سخت افزار ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

۷. میزبانی وب ابری (Cloud Web Hosting)

در این روش که با گذشت زمان از محبوب ترین روش ها به شمار میرود وب سایت مشتری همیشه در اوج است. این  میزبانی جدولی نیز معروف است. در روش هاست ابری همواره چندین سرور در حال کار کردن هستند که همواره حداقل یک سرور برای  تحمل بار در دسترس است. به طور مثال زمانی که مشتری به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد می تواند فورا آن را از ابر بگیرد البته بعد از پایان یافتن کار منابع اشغال شده آزاد میگردد.

۸. میزبانی خوشه ای (Cluster Web Hosting)

این روش شباهت زیادی با روش ابری دارد. به این منظور که به دلیل استفاده از سرورهای به اصطلاح خوشه ای  از کار افتادگی وب سایت هیچگاه رخ نمیدهد چون در زمان از کارافتادگی یکی از سرورها سرور دیگر به کار افتاده و ترافیک به سمت آن سرور روانه میشود. این روش از سرویس هاست، امکاناتی مانند کنترل امنیت، توازن بار و منابع داده ای حیاتی سایت با بهره‌وری و افزونگی بالاتری را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

تفاوت هاست و دامنه چیست؟

هاست

 

اگر بخواهیم به این سوال که تفاوت هاست و دامنه چیست پاسخ دهیم، با یک مثال شروع خواهیم کرد:

از مثال معروف آدرس و فروشگاه می‌توانیم استفاده کنیم. اگر شما یک فروشگاه در یک مرکز خرید داشته باشید، فروشگاه شما از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

  • نام و آدرس ساختمان فروشگاه
  • وسایلی که در این ساختمان به فروش می‌رسانید یا برای چیدمان فروشگاه مورد استفاده قرار می‌دهید.
  • یک ساختمان که فروشگاه شما در آن واقع شده‌است.

خب ، در این مثال نام و آدرس ساختمان فروشگاه در دنیای اینترنت معادل با دامنه یا Domain خواهد بود. در واقع اگر بخواهیم بگوییم دامین چیست ، اینگونه است که نامی که شما را با آن می شناسند در واقع دامنه شما در فضای اینترنت خواهد بود.

محصولات و خدماتی که در وب سایت ارائه می‌گردند، به مثابه وسایلی هستند که در فروشگاه به فروش می‌رسند و طراحی سایت، دکور فروشگاه شما در دنیای اینترنت است.

و اما مصالح به کار رفته در ایجاد ساختمان فروشگاه شما نیز بستر سخت افزاری به نام هاست (Host) یا میزبانی نام دارد که آن را از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ تهیه خواهید کرد که برای خرید هاست کافی است بروی لینک کلیک کنید.

شرکت‌های هاستینگ، عموما خدمات مربوط به دامنه را نیز به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب، توضیحات بیش‌تری درمورد هاست و دامنه برای شما بیان خواهیم کرد. در ابتدا با بررسی دامنه چیست و سپس هاست چیست در خدمت شما خواهیم بود و سپس در امتداد مقاله می توانید فرق هاست و دامین را به خوبی درک کنید.

حالا که می دانید هاست و دامین چیست و در اولین قدم می‌توانید دامنه مناسب وب سایت خود را انتخاب و ثبت کنید. بهتر است به‌خوبی درمورد شرکت‌های هاستینگ تحقیق کنید. از همان آغاز، دامنه خود را نزد شرکتی ثبت کنید که پیشینه شایسته‌ای داشته باشد و از عمل‌کرد آن در زمینه خدمات دامین و هاست اطمینان کسب کنبد. پس از طراحی سایت، هاست متناسب با آن را خریداری نمایید و با راه‌اندازی وب سایت، به دنیای خدمات آنلاین قدم بگذارید. خواندن مقاله چگونه هاست و دامنه بخریم در این زمینه به شما کمک می کند.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم دامنه و هاست چیست ؟ و همین طور با تفاوت هاست و دامنه چیست آشنا شده باشید.


www.aksaya.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

دیگر مطالب ما

خدمات طراحی سایت

مطالب بیشتر

طراحی سایت با المنتور

طراحی سایت با المنتور افزونه المنتور یک صفحه ساز پیشرفته با بیش از ۵‌میلیون سایت وردپرسی برای ایجاد محتوا است که نیاز به کد نویسی ندارند. المنتور نسخه پرو نیز دارد و بر روی سایت وردپرسی شما نصب می‌شود (نصب

مشاهده کامل »

CMS چیست؟ | ویژگی های CMS خوب

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟ سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی است. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت‌ها با این تکنولوژی

مشاهده کامل »

با تشکر از اینکه همراه طراحی سایت آکسایا بوده‌اید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از روند طراحی سایت، قیمت های طراحی سایت، نمونه کارها و موفقیت های تیم برنامه‌نویسی آکسایا می توانید در ادامه همراه ما باشید.

[ratemypost-result]
[ratemypost]