سئو چیست؟ | آکسایا

این سوال بسیاری از افرادی است که در حوزه‌ی وب فعال هستند. برای جدی تر شدن کسب و کارتان و پیشرفت لازم است که این مفهوم را کامل درک نمایید. شاید در نگاه اول بگویید سئو و بهینه سازی مفهومی به ظاهر ساده است، اما حتماً متوجه خواهید شد که در بیان آن به قدری به شاخ و برگ هست که پیچیدگی های آن را برای ما و هر کاربری برملا می‌کند. از طرفی دانش و تکنیک های سئو و بهینه سازی نیز هر روز گسترده تر و عمیق تر از گذشته می‌شوند، پس بدیهی است که برای درکی خوب از مفموم سئو باید به صورت مداوم مطالعه داشته باشیم و همیشه اطلاعاتمان را به روز نگه داریم.

اجزای تشکیل دهنده سئو و مراحل پیاده سازی | سئو چیست؟

معرفی سئو و سایر راه های مختلف بازاریابی در فضای آنلاین

همان طور که می‌دانید بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ شامل مفاهیم و ابزارهای گوناگونی می‌شوند که از مهمترین آنها میتوان به طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و البته بازاریابی از طریق موتورهای جستجو اشاره کرد. Search Engine Optimization یا SEO Marketing هم مانند همه‌ی این موارد ابزاری ایده آل و بسیار کارآمد برای فعالیت در فضای آنلاین محسوب می‌شود، ابزاری که می‌تواند شما را نسبت به رقبایتان جلو بیاندازد و در طول زمان موجب اوج گیری و مرجعیت شما شود.

 

پیشرفت های خوب اما مقطعی!

با کمی تحقیق یا تجربه خواهیم فهمید که بیشتر روش های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات و ایمیل مارکتینگ تا زمانی که از آنها به صورت مستمر استفاده می‌کنیم به صورت مقطعی ارزشمند هستند و به محض متوقف شدن فعالیتمان با این ابزارها دچار سقوط و افتی شدید و یا شاید هم از دست رفتن بخشی  از سیستم بازاریابی در کسب و کار خودمان مواجه می‌شویم و این دقیقاً به معنی فاجعه است! چرا که سود شما در طول زمان با این کار به حداقل می‌رسد و شما مجبورید که برای به دست آوردن بازار از بخش زیادی از سود خود بگذرید. همین مورد باعث می‌شود تا شما آرام آرام و به تدریج در مرداب ورشکستگی فرو بروید و تجربه ای تلخ را از تجارت آنلاین با خود به یادگار ببرید.

 

اینجاست که سوالی اساسی به وجود می‌آید:

سئو seo چیست ؟ اصلاً بهینه سازی چه کاربردهایی دارد؟

ولی در سمت مقابل این موارد روشی اصولی به نام بازاریابی محتوایی و سئو وجود دارد که شما را به نتیجه هایی به مراتب بهتر و پایدارتر می‌رساند. به جرأت می‌توان گفت که تولید محتوا و کار روی سئو برای کسب و کار شما امتیازی ۱۰۰ درصد پایدار ایجاد می‌کنند که نتایجی باورنکردنی را به دنبال خواهند داشت، نتایجی که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خودتان تا مدتی بسیار طولانی برای شما سودآور خواهند بود و پس از سالهای طولانی نیز می‌توانید از این نتایج بهره ببرید.

پیشرفت در سئوی گوگل و افزایش بازدید وب سایت با طراحی استاندارد و سئوی آکسایا

سئو چگونه به داد ما می‌رسد؟

باید توجه داشته باشید که موفقیت در زمینه سئو و تولید محتوا نیازمند زمان و انرژی بسیار است و باید توسط افراد متخصص انجام شود، اما دستیابی به آن پایداری بسیار بالا و قدرتی بسیار زیاد خواهد داشت، به گونه ای که اعتبار سایت شما را تا حد مرجعیت بالا می‌برد و به مرور زمان همه شما را به چشم یک منبع اطلاعاتی دقیق و قابل اطمینان خواهند دید که همین مورد به تنهایی تجارت شما را زیر و رو خواهد کرد و شما را به اوج خواهد رساند.

به طور کلی می‌توان گفت که تولید محتوا و سئو در صورت اجرای صحیح و اصولی سالیان سال به عنوان یکی از مهمترین قدرت های بازاریابی شما تبدیل خواهد شد. البته برای رسیدن به این نقطه و بهره گیری تمام و کمال از مزایای آن باید اصول و استانداردهای سئو را به درستی بشناسید و مدام اطلاعات خودتان را به‌روز کنید.

در ادامه‌ی داستان مهمترین فعالیت‌هایی که برای موفقیت در تولید محتوا و سئو باید انجام دهیم را با هم مرور خواهیم کرد.

گام به گام با سئو آکسایا در طراحی سایت و اپلیکیشن و تولید محتوا

اینجاست که یک سوال مهم دیگر پیش می‌آید:

اصلاً چرا سئوی سایت اینقدر مهم است؟ مگر چقدر در گوگل سرچ می‌کنند؟!

 

برای شروع بهتر است بدانید که در هر ثانیه  ۶۳۰۰۰جستجو در گوگل انجام می‌شود! شک نداشته باشید که فیلد کاری شما هم جزو این جستجوهاست!

 

بالای ۶۰ درصد از کسب و کارهای پرسود و با سابقه دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهمترین روش بازاریابی خود می‌دانند.

 

به طور متوسط ۴۰ درصد از هزینه های بازاریابی در شرکت های بزرگ و غول های تجارت در فضای آنلاین خرج می‌شود.

 

 ۴۶ درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهای محلی اشاره دارند، یعنی کسب و کار شما هر چقدر هم نوپا باشد باز هم در نتایج سرچ خواهد بود و مخاطبان خاص خودش را دارد! فقط کافیست از فرصتی که دارید استفاده کنید و محتوای درجه یکی را تحویل بازدیدکنندگان دهید!

 

نرخ تبدیل به مشتری و هزینه سئو در مقایسه با همه روش های دیگر پایین تر است. این یعنی شما با کمترین هزینه روی سئو و تولید محتوا در طول زمان بیشترین نتیجه را خواهید گرفت.

 

 

با یک نگاهِ جامع و کمی تحقیق می‌توان گفت که برای تعیین رتبه یکی از صفحه های شما در نتایج جستجو بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی می‌شوند. ولی اگر کمی دقیق تر به این مساله نگاه کنیم میتوانیم این موارد کلی را در  ۵دسته‌ی اصلی تقسیم کنیم که عبارتند از:

  1. سئو تکنیکال

  2. استراتژی چیدن برای سئو

  3. تولید محتوا

  4. لینک سازی

  5. آنالیز و برنامه ریزی

۱. سئوی تکنیکال به نوعی اسکلت سایت شما است

به راحتی می‌توان گفت که مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور اساسی برای پیشرقت و موفقیت یک وب سایت توجه به استانداردها و اصول سئو در هنگامپی ریزی آن است. در واقع ما باید به طراحی و کدنویسی یک سایت اهمیت بسیار زیادی بدهیم، چرا که در صورت رعایت نشدن اصول و استانداردهای کدنویسی کار ما بسیار سخت خواهد شد و به دردسرهای بسیار زیادی خواهیم افتاد. اما اگر طراحی و کدنویسی درست و مطابق استاندارد های سئو باشد کار ما نیز برای عملیات سئو بسیار ساده تر خواهد بود و مسیر برای پیشرفت ما هموارتر خواهد شد. جالب است بدانید که گوگل برای درک درست از محتوای یک صفحه باید پیش از هر چیزی به آن صفحه دسترسی داشته باشد و کمیت و کیفیت این نحوه دسترسی نیز وابستگی مستقیم و شدیدی به ساختار وب‌سایت شما و نحوه کدنویسی شما خواهد داشت پس لازم است که این نکات را جدی بگیرید و در صورتی که سایت شما ایرادهای اساسی دارد از یک متخصص برای برطرف کردن این ایرادها کمک بگیرید.

 

مواردی شامل رعایت کامل و دقیق استانداردهای HTML هنگام کدنویسی و طراحی، بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل (در اندازه صفحات مختلف)، رعایت فاکتور های حیاتی برای افزایش سرعت صفحات، استفاده از نشانه گذاری های استاندارد (Schema) را می‌توان از مهمترین فاکتورهای سئوی تکنیکال دانست.

 

۲. استراتژی سئو تعیین می‌کند آینده شما به چه شکلی باشد

همه‌ی ما تجربه‌ی بازی های عادی یا کامپوتری را داشته ایم. برای مثال وقتی فیفا بازی می‌کنید به تیم و بازیکنان حریفتان نگاهی می‌اندازید و ترکیب و متعاقباً سیستم را به گونه ای می‌چینید که برای مثال با حرکات سریع در عمق دفاع و شوت های دقیق حریفتان را نابود کنید. همان گونه که برای برای شروع یک بازی کامپوتری برای خودمان نقشه و استراتژی می‌چینیم برای سئوی سایت خودمان نیز نیازمند یک استراتژی مشخص و دقیق خواهیم بود. استراتژی ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب هایمان و تحلیل تکنیکال و تاکتیکال نقاط قوت و ضعف رقبایمان شکل می‌گیرد. ما همیشه براساس موضوعات هدف خودمان و ادبیات کاربران و مخاطبانمان عبارات کلیدی هدف را شناسایی و استخراج می‌کنیم و سپس با توجه به وضعیت رقبای خودمان و نقاط ضعف و قوت آنها به طور دقیق یک برنامه ی اجرایی بسیار عالی برای هدف گذاری و تولید محتوا در نظر می‌گیریم و با تلاش و انرژی خودمان را گام به گام به هدفمان نزدیک می‌کنیم.

 

۳. تولید محتوا مهم ترین کار شماست

پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن توسط ربات‌ها بررسی شده و موضوع صفحه نیز تعیین می‌گردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به نگاه مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن نیز می‌باشد. این بدین معنی است که شما باید آگاهی کاملی نسبت به این موضوع داشته باشید که ربات‌های گوگل صفحه‌ی شما را به چه شکلی می‌بینند و برای کدام قسمت های محتوای شما ارزش بیشتری قائل می‌شوند. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای درجه یک و فوق‌العاده ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت طراح سایت و نویسنده از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو و جذب مخاطب کسب نمی‌کنند.

 

رعایت دقیق استانداردهای نگارشی ، توجه به مفهوم های کلیدی به جای کلمه های کلیدی، استفاده از عبارات هم خانواده و توصیف کننده، استفاده صحیح و اصولی از تگ های هدینگ و پاسخ گویی به سوالات اساسی کاربران از مواردی بسیار مهم و حیاتی هستند که هنگام تهیه محتوا باید به آنها توجه بسیار زیادی داشته باشیم، چرا که رعایت این استاندارهای تولید محتوا به صفحه و محتوای صفحه‌ی ما اعتبار می‌دهند. فراموش نکنید که تکنیک های استراتژیک سئو و تولید محتوا دقیقاً با این هدف طراحی شده اند که ما بهترین و کامل‌ترین بهره را از محتوای سایتمان ببریم و سریع‌ترین و مطمئن ترین راه پیشرفت را برای کسب و کار خودمان پیدا کنیم.

 

۴. لینک سازی را هم در نظر بگیرید

در این مورد که کیفیت محتوا و ساختار استاندارد موجب می‌شود که ربات های گوگل محتوای شما را به درستی بررسی کنند شکی نیست، اما جالب است بدانید که در بسیاری از پروژه های سئو میزان رقابت بالا نیست و رعایت همین نکات برای رسیدن به رتبه یک گوگل کفایت می‌کند!

حال یک سوال مهم به وجود می‌آید:

اگر این نکات توسط همه رعایت شود کدام صفحه جایگاه بهتری را می‌گیرد؟

پاسخ این سوال به لینک سازی برمی‌گردد…

 

به طور کلی می‌توان لینک سازی را به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم نمود. لینک سازی داخلی مطالب داخل سایت شما را به هم مرتبط می‌کند و باعث می‌شود تا ربات های جستجوگر گوگل ساختار و نقشه سایت شما را درک کنند. همچنین با لینک سازی داخلی شما به کاربر این امکان را می‌دهید که اطلاعات مورد نیاز خودش را راحت تر پیدا کند و همین مورد باعث می‌شود تا کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند که این مساله یک امتیاز بی‌نظیر برای سایت و محتوای شماست.

 

و اما لینک سازی خارجی…

لینک سازی خارجی هم ارزش و اعتبار یک صفحه به عنوان یک مرجع و رفرنس در فضای گسترده‌ی اینترنت را نشان می‌دهد. برای مثال در نظر بگیرید که شما دستوری دقیق و فنی را از پخت همبرگر در صفحه‌ای از سایتتان قرار می‌دهید. مطلب شما بی‌نظیر است و همین مورد باعث می‌شود که دیگران هم از آن استقبال ‌کنند و آدرس صفحه‌ی شما را در سایت خودشان بگذارند. این مساله باعث می‌شود تا شما لینک خارجی دریافت کنید و این موضوع از نظر ربات های گوگل پنهان نمی‌ماند، چرا که نشان دهنده‌ی این است که مطلب شما برای کاربران حالت مرجع را دارد.

 

به طور کلی شناخت و پیاده سازی درست و اصولی استراتژی های لینک سازی داخلی و خارجی به شما کمک می‌کند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بسیار خوبی داشته باشید، اما فراموش نکنید که گوگل امروزه بخش زیادی از تمرکز خودش را روی لینک سازی داخلی و تولید محتوای اختصاصی و درجه یک گذاشته است، پس بدیهی است که می‌توان با صرف زمان و انرژی روی محتوا و لینک های داخلی نتایج به مراتب بهتر و با ثبات‌تری را گرفت.

 

 

۵. آنالیز و برنامه ریزی، سئوی شما باید همیشه آپدیت شود!

در آخرین قدم باید تلاش کنید تا نتایج بدست آمده از ۴ مرحله قبلی را به دقت آنالیز کرده و با استفاده از اطلاعات آماری که از گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس به دست می‌آورید استراتژی های خود را بهینه کنید. بدون شک آنالیز و برنامه ریزی شما را تا حد بسیار زیادی از رقبایتان متمایز می‌کند. همیشه در تاریخ پیروزی برای کسانی بوده است که با برنامه و هدف پیش رفته اند و مطابق با شرایط زمانی تصمیمات فنی درست و اصولی را اتخاذ کرده اند. بخش زیادی از این فرآیند نیز به میزان تجربه تیم متخصص شما برمی‌گردد.

 

نتیجه گیری:

در نهایت می‌توان این گونه به داستان نگاه کرد که سئو و بهینه سازی یک سیستم بدون مرز و محدوده است. این سیستم بی انتها از  ۵ مرحله تشکیل شده است که شاید وصف کامل آنها روزها طول بکشد! اما ما تاحد امکان و به ساده ترین شکل آنها را برای شما توضیح دادیم.

 

کلام آخر:

سئو همین حالا که این مطلب را می‌خوانید هم در حال پیشرفت است و همین باعث شده تا میدان رقابت سئو کاملاً بر اساس شایسته سالاری پیش برود. در این دنیای رو به پیشرفت و در حال توسعه همیشه اعتماد شما به ما و وقت گذاشتنتان برای استفاده از مطالبمان مایه سربلندی ما بوده است. همین اطمینان شما به ما موجب می‌شود تا همیشه و هر لحظه در حال بهبود فرآیندهای هدف گذاری و اجرایی خودمان برای شما باشیم. در انتها امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و خواندن آن درهای جدیدی از دنیای اینترنت را به روی شما باز کرده باشد.

 

تیم تولید محتوا و سئوی آکسایا

تماس با آکسایا aksaya، دفتر طراحی سایت و اپلیکیشن و سئو آکسایا در همدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − پنج =